Manipulation eller inte?
Manipulera mera…
eller inte alls?
Om sökmotoroptimering är fusk eller inte råder det delade meningar kring. Jag anser att SEO är som all annan marknadsföring, det handlar om att påvisa att ”min grej är bättre än din grej”. Om detta är manipulation? Lyssna på vilken försäljare som helst som promotar sin produkt och döm själv. Är detta då fel? Nej, inte i min mening.
Jag läste en bra beskrivning om Google som en läsare som behöver tydliga direktiv om var man ska läsa och om vad som är viktigt.
För att då göra sin sida så optimal som möjligt för sökmotorerna måste det alltså vara tydligt vad sidan handlar om. Ponera att du har en webshop som säljer inredning till barnrum. Ditt företag heter ”Gosiga hallonbjörnen”. Har du då titeltaggen ”gosiga hallonbjörnen” gör du det knappast solklart för Google att de som letar efter just inredning till barnrummet ska hitta din sida, eller hur?
Genom att även länka till sidan från andra sidor stärks den, och ger Google fler vägar att vandra för att hitta rätt. Enkelt.
När slår då detta med förenklande och tydliggörande arbete med hemsidan över, och blir fusk?
När det gått så långt att de översta träffarna för ett visst sökord inte innehåller information som är relevant för den som söker och efterfrågar informationen.
Att sökresultat inte ska manipuleras så att irrelevanta träffar slår ut de relevanta håller nog alla med om.
Jag har funderat lite kring detta med sökmotorstädning, eller ”Googlestädning” som någon kallar det.
Alltså att påverka sökresultaten på ett företagsnamn, personnamn eller sökord så det inte visar negativa recensioner, ger en dålig bild av dig eller ditt företag eller andra tråkigheter.
Är detta då att undanhålla vad som kan vara relevant för den som söker information?
Sedan ligger det givetvis i allas intressen att framhålla det bra över det dåliga. Är det så, att jag heter Sven Svensson och en sökning på mitt namn visar min namnes hemsida där han säljer hemmagjord porr, eller bilder på vad som helst jag inte vill förknippas med…Inte roligt.
Inte heller roligt om någon av ren illvilja publicerat elakheter om mig.
Då gäller det alltså att optimera upp träffarna på den frasen så de kanske visar på något som faktiskt har med mig att göra, alternativt något som framställer en mer rättvis bild av mig, enligt mig själv åtminstone.
Så att sökmotoroptimera en hemsida eller sökmotorstäda bort oönskade resultat… Är det samma sak? Om inte, vad är fusk? Vad är manipulation? Och vad är kort och gott marknadsföring?
Det som väckt dessa frågeställningar är att det i branschen finns förespråkare av att SEO endast ska gå ut på att förtydliga informationen och tack vare dessa förbättringar kommer inlänkar till sidan naturligt… Allt annat är då otillbörligt fuskande. Detta system vore kanon om det fungerade.
Att samma förespråkare försvarar Googlestädning, som alltså är att rensa träfflistan på ett visst sökord eller namn från negativa saker om dig eller ditt företag, och dessutom tar väldigt mycket betalt för att göra det… det gör mig lite förbryllad…

juni 19th, 2010 at 14:13
Hej! Marcus heter jag och jobbar också med SEO.
Bra inlägg. Jag tror att mycket av ”tjafset” i SEO-branschen (exempelvis detta om etik, manipulering etc) beror på dålig kommunikation mellan optimerare och annat branschfolk.
Det finns inga ”riktiga” definitioner på vad som är sökmotorspam/etiskt etc. Det finns heller ingen riktig auktoritet som sätter ner foten med klara riktlinjer. Googles riktlinjer är ungefär lika luddiga som ett torktumlarfilter.
Så det är upp till individen att bestämma vad som är OK och inte.
juni 19th, 2010 at 16:01
Hej Marcus, tack för ditt svar! Brukar läsa din blogg titt som tätt : )
Jag håller med till fullo i det du skriver. Och givetvis är det så att alla seriösa i branschen följer de riktlinjer som finns, även fast definitionen mycket riktigt är bra luddig ibland…
Måste bara ta tillfället i akt och fråga dig en helt irrelevant sak, du kommer möjligtvis inte från Hjorthagen???
juni 19th, 2010 at 20:49
Hej Helena
Jo Hjorthagen stämmer. Nu är jag såklart nyfiken på hur du visste det?
juni 20th, 2010 at 10:28
Världen är liten : ) Jag kommer också därifrån, hette Malmberg då och gick i samma klass som din bror typ klass 5-6. Vad roligt! Har reagerat på att du såg bekant ut men inte kunnat placera dig…
juni 20th, 2010 at 16:46
Jaha ja
Trevligt! Då ska jag leta rätt på en skolkatalog och höra med brorsan. Där ser man att världen verkligen är liten.
/ Marcus
juni 20th, 2010 at 19:03
[...] är bra liten: http://www.smotop.se/smotopbloggen/manipulation-eller-inte/#comments Dela med [...]
juni 20th, 2010 at 19:35
Nej nej, ingen skolkatalog : )
juni 20th, 2010 at 22:59
[...] är bra liten: http://www.smotop.se/smotopbloggen/manipulation-eller-inte/#comments [...]
juni 20th, 2010 at 23:59
[...] är bra liten: http://www.smotop.se/smotopbloggen/manipulation-eller-inte/#comments [...]
juni 21st, 2010 at 09:57
Mycket bra artikel, det här är en gråzon. Alla bolag som säljer länkar är fel och mot Google:s riktlinjer, vilket isig gör hela branschen till en gråzon med tanke på att många företag har bra placeringar via köpta länkar.
Vissa undrar varför Google inte gör något åt det, men det är inte så svårt att förstå heller. Den som är störst på marknaden skulle kunna köpa dåliga så kallade länkstrategier till sina konkurrenter och därmed få dem straffade. På så sätt skulle den största kunna förse sig själv med rätt typ av länkstrategier och därmed vinna placeringar.
Google har dock en resultat som bygger på popularitet och det mäts via länkar. Härmed kan jag med andra ord styra resultatet i listan genom att förse något annat med fler länkar av dylika slag.
Från mitt perspektiv är det inte konstigt på något sätt, men ändock en gråzon när någon eller några andra kan styra över resultatet, eftersom den sajt som har flest eller bättre länkar vinner matchen i symbios med många fler parametrar.
juni 21st, 2010 at 19:34
Hej Nicklas. Google godkänner köpta länkar, så länge dessa inte överför pagerank och påverkar rankingen. Ett bra exempel på det är ju Adwords.
juli 12th, 2010 at 23:58
Du får ursäkta mig, men jag förstår inte hur du kan ta med Adwords som ett exempel i denna fråga. Adwords är annonsplatser där annonsören betalar för varje klick. Dessa Adworslänkar har ett helt annat manér som är särskiljer sig avgrundsdjupt ifrån de länkar jag menar ovan som är en del av gråzonen.
Ta Infoo katalogen som ett exempel som har varit debatterat för inte så länge sedan. De hade pagareank 7 och sjönk till en 4:a i anslutning till att de börjar kräva betalt för sina länkar. Funderingar hos många är om det var en manuell korrigering från Google vilket verkar högst troligt (men inget vet säkert).
Jag håller dock med att Google godkänner länkar så tillvida att de inte överför pagerank osv. Men det går inte på något sätt jämföra Adwordslänkar med länkar som man hyr ut som överför Pagerank.
juli 30th, 2010 at 13:22
Hej,
ja Du har rätt, AdWords var ett dåligt exempel, ett bättre kanske är bloggkommentarer som är nofollow och alltså inte överför länkkraft. Sådana länkar torde per definition inte vara emot Googles riktlinjer och knappast heller ligga i gråzonen.